Pressmeddelande -
LÅNGFREDAGSKONSERTEN ÅTERUPPSTÅNDEN
Efter 15 års uppehåll blåser Helsingborgs Konserthus liv i Långfredagskonserten. Det blir en stämningsfull konsert; Mozarts c-mollmässa och Ave verum corpus som Helsingborgs Symfoniorkester, Konserthuskören samt solister bjuder på. Dirigent är Andreas Lönnqvist. Påskkonserten börjar kl. 15.00 och är en timme lång. Klockan 14.00 är det konsertupptakt med dirigenten som berättar om c-mollmässan.
Andreas Lönnqvist - dirigent
Andreas Lönnqvist studerade under åren 1997–2005 dirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där hans huvudlärare i orkester-respektive kördirigering var Jorma Panula och Anders Eby. Sedan hösten 2007 har Lönnqvist varit knuten till Malmö Opera, där han dirigerat över 200
föreställningar, bland annat Gounods Faust, Puccinis Madame Butterfly, The Rake’s Progress av Stravinsky och Verdioperorna Aida och La traviata. Han harockså gästat flera av våra svenska symfoniorkestrar, exempelvis debuterade han våren 2010 med Norrköpings Symfoniorkester och i maj 2012 med Göteborgs Symfoniker.
Kristina Hansson - sopran
Kristina Hansson har sedan debuten på Kungliga Operan för drygt tio år sedan (som Nattens drottning i Mozarts Trollflöjten) gästat bland annat Opera de Montpellier, Staatsoper Berlin, Oper Leipzig, Drottningholms slottsteater och GöteborgsOperan. Här i Helsingborgs Konserthus har hon tidigare varit gästsolist vid Trettondagskonserterna 2007.
Kristina Hanssons repertoar spänner från Bachs Juloratorium och Konstanze i Enleveringen ur Seraljen (Mozart), via Zdenka i Richard StraussArabella och Gilda i Verdis Rigoletto till Julie i Jan Sandströms K.
Agneta Eichenholz – sopran
Den lyriska sopranen Agneta Eichenholz, som fått sin
utbildning vid Musikhögskolan i Malmö och Operahögskolan i Stockholm fick enrivstart på sin internationella karriär då hon sommaren 2007 med kort varsel hoppade in i sopranpartiet i Carl Orffs Carmina Burana vid Verbierfestivalen. Sedan dess har hon sjungit vid en rad ledande operahus såsom Frankfurtoperan, Komische Oper i Berlin och Liceuteatern i Barcelona. Hennes hittills mest
uppmärksammade debut var då hon våren 2009 gestaltade titelrollen i Alban Bergs Lulu på Covent Gardenoperan i London. DVD-utgåvan av denna omstridda uppsättning (Opus Arte, OA 1034D) nominerades till en Grammy år 2010.
Rickard Söderberg - tenor
Rickard Söderberg är utbildad vid OperaAkedemiet i Köpenhamn. Redan från starten av Söderbergs karriär låg den repertoarmässiga tyngdpunkten på barockoperor och Mozartroller, men med åren har han även med framgång lagt en rad tyngre roller till sin repertoar, exempelvis Erik i Wagners Den flygande holländaren, Lenskij i Tjajkovskijs Eugen Onegin och Don José i Bizets Carmen.
På den internationella operascenen har Söderberg gästat bl.a. Leipzig, Toronto, Köpenhamn och San Francisco. Hemma i Sverige har han framträtt på Kungliga Operan i Stockholm och Wermland Opera. Sedan några år är han knuten till Malmö Opera, där han medverkat i en lång rad uppsättningar.
Daniel Hällström -baryton
Daniel Hällström har precis som Rickard Söderberg studerat vid OperaAkedemiet i Köpenhamn, där han tog examen år 2004. Under säsongen 2007–08 tillhörde han den fasta ensemblen vid Oper Leipzig, och gjorde där roller som Belcore (Kärleksdrycken, Donizetti), Marcello (La Bohème, Puccini),
Papageno (Trollflöjten, Mozart) och Figaro (Figaros bröllop, Mozart). Han har även engagerats av Det Kongelige Teater, Malmö Opera, Den Jyske Opera och Det Ny Teater i Köpenhamn, där han spelade Gaston i teaterns uppsättning av Alan Menkens musikal Skönheten och odjuret. Dessutom är Daniel Hällström flitigt anlitad som konsert- och oratoriesångare.
Fredag 29 mars kl.15.00 i Stora salen. Upptakt i Markelius kl. 14.00
Helsingborgs Konserthus
Ämnen
Regioner
Konserthuset i Helsingborg är en funkisbyggnad med lovordad akustik och ett brett program för små som stora med artistelit, konserthuskör och inte minst Helsingborgs egen symfoniorkester, HSO, med chefdirigent och världsviolinisten Andrew Manze.
Konserthuset arbetar aktivt med att föra ut kulturen genom bland annat sända föreställningar live, presentera video i fullängd med öppen licens, aktiv närvara i sociala medier etc. Målet är att finnas där publiken finns, även innan den vet att den borde vara publik...